Alla inlägg under april 2013

Av Erika - 30 april 2013 20:41

Vill önska alla underbara medmänniskor en riktigt fin Valborg!
Var rädda om Er, ta hand om varandra och att dricka varannan vatten är ingen dum idé.

Kram på Er!! ??

Av Erika - 30 april 2013 08:43

                    Nya uppgifter har framkommit angående NRJ´s morgonprograms busringning till ett Justin Bieber-fan, en busringning som spårade ur och som har skapat mycket upprörda känslor i sociala medier. Nu har NRJ gått ut med informationen att det hela var en bluff, Justin Bieber-fanet man ringde till var egentligen en skådespelerska. Varför gick man inte ut och sa detta på en gång då? Kära svenska folket, luktar inte detta efterkonstruktion lång väg?? Ett sista desperat försök att släta över sin blunder? Det känns inte direkt som trovärdigheten stiger i och med detta.

                   Programledarna berättar också att de efter den här "bluffen" blivit utsatta för hot, det är heller inte okej!! Vad är det med folk? Man kan tycka mycket illa om den busringning som gjordes och man kan uttrycka sitt ogillande på många olika sätt. Men att hota någon är verkligen att gå över gränsen!


                   Det här med gränser är något som vi alla, hela samhället borde se över, vad är det som är okej och inte? För på det här området verkar vi ha tappat fotfästet på allvar, hur avtrubbade har vi blivit egentligen? Varför kan vi inte tänka efter före? Samhällsklimatet har blivit kallare och hårdare, är det inte dags att vi med gemensamma krafter ändrar på det?


                                                 Mera kärlek och värme till folket NU!!

                                                                             

Av Erika - 29 april 2013 17:04

                    Ingen Härslövsdag för mig igår... dumma dumma förkylning! Jag som hade sett fram emot den så mycket. SUCK! Nu får man väl vänta tills att Landskrona firar 650 års jubileum innan det blir medeltidsfest igen. Å då får denna då 83-åriga tant roa sig kungligt eftersom att det är typ sista chansen. 


                     Förkylningen börjar lite försiktigt lätta (fast det kunde ju ha gått i raketfart, om jag får säga min mening), hjärnkontoret börjar komma igång igen, inspirationen kommer allt mer smygande... pluggandet har gått bra idag. Känns skönt! Åtta timmars rent plugg, och jag tror att det sakta men säkert börjar sätta sig. Ett stort plus är att det ha varit dåligt väder hela dagen, så det har inte funnits någon som helst längtan att gå ut eller lämna skolböckerna. Nu ska jag bara plugga in Markusevangeliet också, som back-up... 

                     Känner mig riktigt duktig, så i kväll blir det att slappa framför tv:n och garva näbben ur led åt alla komedier som jag kan komma över. Kanske kan det bli en film ockå, beroende på hur bra program som serveras på tv-menyn. Eftersom att jag äger Sveriges minst använda DVD så kanske man ska chocka den lite genom att låta den jobba.


God kväll allihop!

Av Erika - 27 april 2013 09:41

                    För det första så är jag innerligt tacksam att jag har vänner som ska upp till antagning till stiftet i år, eftersom att de är så snälla att de delar med sig av informationen de får inför antagningen med mig. Detta ger mig lite extra tid att fundera över frågor som kommer att ställas under antagningen, som jag ska upp till nästa år om allt går som planerat. Saker som för mig är självklara ska formuleras med ord som ska göra samma sak lika självklar för andra. Det är inte någon enkel uppgift alla gånger. Hur ser min kallelse ut? Varför vill jag bli präst?

                    Dessutom kan de även få för sig att fråga om man har någon favoritteolog, min spontana reaktion på det var ÖÖÖÖHHH... vad ska man svara på det??? Eftersom jag vill bli präst i en kyrka som har en luthersk tradition så känns det ju som om man gör en rejäl tankevurpa om man inte svarar Luther på den här frågan, men det ser kanske rätt bra ut om man kommer med någon teolog som inte är lika självskriven. Jag gillar Fretheims processteologi och synen på den dynamiska skapelsen så Mr Fretheim känns rätt given för min del. Men sen då... borde man ha någon svensk teolog med på favoritlistan? Vem ska jag då välja? KG Hammar? Anders Weijryd? Antje gillar jag också men det känns ju lite fjäskigt att nämna henne när hon sitter med i "juryn" för antagningen....

       Jag har en hel del att grunna på fram tills det är dags för antagning nästa år, lika bra att börja nu.


                    För det andra så är jag upprörd över att det förutom finns så kallad förnedrings-tv också börjar förekomma förnedrings-radio. Jag har absolut inget emot att man ringer upp och skojar med folk, men det finns gränser. NRJs morgonprogram ringer upp en tjej och berättar att hon vunnit en tävling, hon har vunnit ett exklusivt möte med sin stora idol Justin Bieber samt att hon ska få gå på konserten också. Tjejen blir naturligtvis överlycklig. Vem skulle inte bli det?? När det hela avslöjas som ett skämt, så faller tjejen i gråt i direktsänd radio. Är det meningen att vi ska skratta åt denna elakhet? Vad är det roliga i det hela? Elakt och förnedrande är vad det är, inte det minsta roligt.

                   Det värsta av allt tycker jag är att NRJ försvarar sig med att de sysslar med underhållning (sen när blev förnedring underhållning??) och att det var den här tjejens bror som ville att man skulle skoja med henne på detta sätt. Visst, att det var broderns idé... men känner man inget eget ansvar i NRJs morgonprogram? Att gömma sig bakom brodern är fegt och att försöka framställa detta som underhållning är.... jag finner inga ord för det. Jag är övertygad om att NRJs morgonprogram har möjlighet att välja vilka saker som sak få vara med i programmet, i det här fallet gjorde man en blunder. Att inte våga stå för den, utan kalla det underhållning och sedan lägga "skulden" på brodern är så fegt! Man får, kan och ska (i min mening) säga Nej till sådant som går över gränsen! 

                   Brodern hade köpt biljetter till Justin Biebers konsert, så den fick hon se i alla fall. Jag hoppas att alla har lärt sig något av det här, att man tänker efter före nästa gång.

Av Erika - 26 april 2013 20:55

                    Ny info inför medeltidsdagen... vi ska tydligen ha huvudbonad också. Tack gode Gud och Amen för att jag slipper vara med att sy den. Enligt uppgift så ska denna huvudbonat vara en rejäl en....den kommer att täcka hela frisyren så det finns inget större behov av att kamma sig. Ett problem mindre denna dag... om jag nu hinner bli frisk, vilket jag verkligen hoppas.


                    Tittade på Göteborgs Horse Show igår, som hästtokig ungdom hade man koll på allt, alltifrån vilket favoritgodis älsklingsponnyn hade till elithästarnas skonummer och stamtavlor. Naturligtvis också elitryttarnas resultat och så vidare. Men nu är det bara att inse att man inte har någon koll alls... nästan. Tävlingsregler har ändrats men det var inte så svårt att fatta den galoppen igen, det finns fortfarande några bekanta namn med i startlistorna trots att det skett ett generationsskifte sedan jag var yngre och de svenska toppryttarna är inte helt okända för mig. Men där tog det slut... hästarna som hade sin glansperiod under min ungdom har sedan länge pensionerats och nya namn har kommit fram. 

                     Men det är onekligen fortfarande roligt att titta, se samspelet mellan häst och ryttare, se hur banbyggarens fantasi har skapat mycket kreativa vackra och spännande hinder. Det är nästan så man skulle vilja prova på en runda... men jag är nog lite för chicken för det. Hindren är liiiite för höga och det går nog lite för fort också kanske. Lite annat än klubbmästerskap i ponnyhoppning om man säger så.


Men drömma lite kan man ju...


                     

Av Erika - 25 april 2013 10:04

                    Ibland är världen bra orättvis.... dunderförkyld efter att ha varit lite för ivrig med att ta på sig sommarkläderna och nu är det superduperfint väder ute!  Å var är jag... inne under en filt i soffan och snörvlar, hostar och har halsont. =( Jag har i alla fall fönstren öppna för att få in lite friskluft i den rätt så igentäppta näsan. Känner mig lite som de där som medverkar i reklamen för nässprayen Otrivin.... inte kul.


                    För att toppa moset med ett tjockt lager grädde så kommer jag inte att kunna sy färdigt min klänning till medeltidsdagen... jag och symaskinen har varit osams sedan dag ett... och nu har den passat på att gå sönder. Eller ja, maskinen i sig är inte sönder.... utan spolkapseln till undertråden som har givit upp. Typiskt! Tur är att det finns änglar i kören som är villiga att ge en hjälpande hand. Symaskinen är från 60-talet så jag vet inte hur det är med reservdelar och så... om de finns att få tag på längre. Fast jag tycker ju att det ser ut som en någorlunda standard spolkapsel....känner igen dem från dem vi hade i syslöjden i skolan på högstadiet. Å nej.... sååå gammal är jag inte, här snackar vi mitten på 90-talet... så att ingen tror nått annat.


                    Jag hoppas verkligen att jag är frisk till på söndag.... vill INTE missa medeltidsdagen, men som det är nu så är jag nog inte till så stor hjälp i kören... inte som gudstjänstvärd heller. Ger nog inte kyrkan några direkta pluspoäng om jag smittar ner alla som kommer dit med en vårförkylning.... så nu är det bara att ligga i och be på sina bara knän om att man blir frisk till söndag. Den som ber, han får  står det ju i Lukasevangeliet. Så nu kör vi!

Av Erika - 21 april 2013 17:10

Betyget för konserten Bruckners mässa i E-moll i Sofia Albertina kyrka igår kväll blev stående ovationer. Otroligt härlig känsla när runt 300 personer reser sig upp och visar sin uppskattning för det jobb man har gjort. Wow! säger jag bara! Trevligt att få jobba ihop med andra körer både från Helsingborg och Landskrona. Hoppas att vi får tillfälle att göra det snart igen.

Direkt efter konserten blev det en tur till Kristianstad för att gå ut och dansa, skönt att få skaka loss lite efter att ha stått stilla så länge på konserten. Idag vet jag väl inte om det var så jäkla smart...jag är stel och öm i hela kroppen, och är det som man säger att träningsvärk är värst andra dagen så kommer min måndag inte att bli rolig!

Nu är ju Bruckners mässa avklarad och det känns lite tomt. Men nu är det bara att ställa om fokus till medeltidsmässan och eftersom att nästan hela den här mässan kommer att vara på latin så skiljer den sig inte särskilt mycket från Bruckner.
Även om det vi kommer att sjunga på medeltidsmässan inte på långa vägar kommer upp i de tonhöjderna som Bruckner använder sig av så är texterna nästan helt dem samma. Skönt!!

Av Erika - 20 april 2013 08:39

Jag vet inte var torsdagen tog vägen... det sa bara swoosch så var den över! Jag tyckte inte att jag hann med nånting, fast jag var ju ute med hundarna, bakade sockerkakor till kören, städade undan och tvättade. Så var jag ju och sjöng med bästaste kyrkokören också! Vi dumpade Bruckner helt och satsade på vad vi ska sjunga på Härslövsdagen söndagen den 28:e april. Medeltiden kommer att stå i centrum, med tidsenliga kläder och mässa som kommer vara till större delen på latin och vi i kören kommer att sjunga a capella. Kyrkorgel var ju ett väldigt sällsynt förekommande fenomen på den tiden. Förutom mässan, så kommer det några medeltida "slagdängor" också att förgylla mässan. Mässan kommer inte vara medeltida i den bemärkelsen att den kommer att hålla på i flera timmar utan ca 1 tim som vanligt! Lovar!!!!
Det går framåt med min klänning...den är fortfarande i bitar, men symaskinen står framme..,babysteps!! Sakta men säkert går det framåt.

Besök av pappsen i helgen! Alltid trevligt. Tråkigt bara att dagarna flyger förbi och innan man vet ordet av så är det måndag igen.

Gott folk, glöm nu inte att det är konsert i Sofia Albertina kyrka i kväll! Bruckners mässa i E-moll för kör och blåsare+ ett par extra nummer!! Klockan 19 börjar vi!! Fri entre!

Presentation


Teologistudent som drömmer om att jobba som präst i Svenska kyrkan

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards