Alla inlägg under september 2013

Av Erika - 30 september 2013 17:02

                    Effektiv dag trots att jag fortfarande är vansinnigt trött, jag hörde inte ens klockan i morse. Jag hade ju tänkt att jag skulle gå upp tidigare idag för att sparka igång den första omgången tvätt i maskinen men det blev inte så mycket av den saken. Men hur som haver så är tvätten tvättad nu i alla fall.

                   Diskuterat helgon med E inför morgondagens seminarium, vi har lite olika syn på saker och ting och det är ju jättespännade och se hur olika man kan tolka samma texter. Efter några timmars diskuterande var det dags för något ätbart, sen somnade jag på soffan...  Jag ska ta en stund i kväll och skriva upp lite punkter som jag kan ha med mig i morgon, nu när informationen förhoppningsvis sjunkit in lite.


                    Hur länge tar det innan man inser att man faktiskt har körkort? Jag har haft mitt i en vecka nu och fortfarande så har jag inte en tanke på att jag faktiskt kan låna bilen om jag behöver åka någonstans. Istället muttrar jag över busstider och dåliga kommunikationer här ute på landet...

Av Erika - 29 september 2013 14:51

                    I fredags eftermiddag åkte 6 konfirmander och fyra ledare över till Hven för årets konfirmantionsläger. Åh, vad roligt vi har haft...och vad mycket vi har gjort. Tack du gode Gud för att vi fick så fint väder hela helgen, okej lite kallt i vindarna men det är ju trots allt höst. 

                   Våra konfirmander är den så kallade musikgruppen, så vi har sjungit mycket... konfirmanderna har sjungit psalmer som vi har övat in även på ledig tid... ja, de har faktiskt sjungit mest hela tiden. Underbart! Vi har pratat om Gud, Bibeln, Gudstjänsten bland annat, haft övningar som gått ut på att visa medmänsklighet, visat på kreativa talanger genom bland annat målning, haft poängjakt och lekar (vissa av dem med extra hög ljudnivå...). Vi har besökt konstnären Celeste och tittat på hennes fantastiska tavlor och utifrån dem diskuterat gott och ont. En liten djupdykning i kyrkan Sankt Ibbs histora har det också blivit. Filmkväll! Andakter morgon och kväll och en musik-gudstjänst som kronan på verket innan vi återvände till fastlandet och Landskrona strax efter lunch idag söndag.

                    Fantastiskt att logistiken har fungerat så bra som den har gjort, tack alla för ett fint samarbete som gjort detta möjligt.


                      Musikgruppen har absolut tuffaste och häftigaste konfirmanderna, inför musik-gudstjänsten som konfirmanderna hade en stor del i gick de runt på Hven och knackade dörr för att personligen bjuda in de boende på ön till gudstjänst. Några nappade på förslaget... heja tjejer ni rockar fett! Inte är det någon som är bangen för att sjunga solo heller... när det kommer till den punkten så behöver man inte fråga två gånger. Deras första gudstjänst klarade de med bravur. Tummen upp!


                      Efter denna intensiva och otroligt roliga helg så tror jag vi alla är rätt så möra, trötta men jag tror att helgen har gett oss mycket också. Jag har fått till mig jättemycket och det kändes värdefullt att även vi ledare kunde sitta och prata på tu man hand, avslappnat och prata om det mesta mellan himmel och jord.


                       Nu är det tillbaka till vardagen, läsa texterna till nästa veckas seminarium och i natt ska jag få sova i min egen säng, det ska bli riktigt skönt även om jag har sovit bra i sängen på Hven också... men det är inte riktigt samma sak.

Av Erika - 25 september 2013 21:50

Hemma igen efter en helg i Dalarna, trött, lite stressad men lycklig...äntligen är det klart, körkortet alltså. Nu är det bara att invänta det nya kortet...körkortet där man ser ut som en jag vet inte vad. Den som kom på idén med att fotas i en automat, där man inte får ha sina glasögon och själv ska sköta "inställningarna" borde inse att det här är en megastor tankevurpa...jag hoppas att jag aldrig behöver visa upp mitt körkort.

Inlämningsuppgiften på seminarium tre är godkänd, uppgiften till seminarium fyra är påbörjad...det är mycket nu. I helgen är det konfirmander för hela slanten, läger och jag är förste nattvakt och så ska jag basa lite över maten med. Det ska bli jättekul! Får ta med mig stora kaffetermosen och skolböckerna om jag skulle behöva orka vara vaken...

Nu är det nog dags att nanna om jag ska vara fit for fight när det är dags att möta E i Lund i morgon.

Av Erika - 23 september 2013 20:05

....hur fort tiden går fort när man har roligt. Imorgon är det dags att vända kosan mot Skåne och verkligheten igen.
Lite har det hunnits med i alla fall, idag blev det en tur till Falun med omnejd plus en tur till morfar förstås. Igår fick farmor och farfar ett besök och i lördagskväll var det tacokväll hemma hos farbror... gott mat och dricka och många skratt.
Jag måste åka upp till Dalom lite oftare...

Av Erika - 21 september 2013 13:03

Visst märks det att hösten har kommit längre här uppe, men idag sitter jag i solen längs husväggen och bara njuter. Det är så varmt att man nästan skulle kunna tro att det är sommar.

Efter nästan 4 intensiva timmar framför datorn så lämnades inlämningsuppgiften in, nu får det bära eller brista. Jag känner mig rätt så nöjd och nu har jag tagit helg på riktigt.

Fick dela säng med hunden i natt, mysmys med att kel och pussar. Men jösses när denna relativt lilla hund ska vända sig i sängen...man vaknar och tror det är jordbävning...hela sängen skakar ju.
Extra poppis blev jag säkert efter det att jag med husses tillstånd bjussade på resterna från min frukost. Efter det förärades jag med extra soffhäng med extra gos.

Puh!! Nu börjar det bli riktigt varmt här i solen...jag kanske ska sätta fart och göra nått vettigt...?

Av Erika - 20 september 2013 14:46

Halvtimmes väntan i Hallsberg fylldes med lunch och läskigt automatkaffe...kaffet smakade mer eller mindre BLÄ men koffeinet visste vart det tog, tjong i medaljongen in i hjärnkontoret!
Med dessa nyfunna krafter samlade skrev jag hela inlämningsuppgiften på sträckan Hallsberg - Borlänge ( ca 2,5 Tim), så nu är det bara finbroderingen och fotnoterna kvar innan inlämning senast 23:59:59 ikväll. Woohoo!

Den 20 min långa väntetiden i Borlänge bantades kraftigt ner till 2 minuter...för att hinna med tåget till Mora så fanns det bara en sak att göra. SPRIING!!! Väldigt lajbans när man har relativt tung packning att släpa på...NOT!! Oj aj i ryggen!

Nu ska jag bara luta mig tillbaka och titta på vackra dalavyerna som passerar utanför fönstret...nästa station Gagnef...

Hallsberg station på bild nedan...

Av Erika - 20 september 2013 10:20

Att sitta på toaletten på ett framrusande IC-tåg är som att sitta på en vild rodeohäst...borde finnas säkerhetsbälte...

Av Erika - 20 september 2013 10:05

Jag kan tala om att 05:36 är väldigt tidigt på dygnet när det är den tidpunkt man ska ta tåget...det börjar bli riktigt kyligt så tidigt på morgonen ( tror att det bara var runt +7 grader i morse) så jag är riktigt glad över min nya höstjacka. Varm och go! Upp till Halmstad gick det rätt hyfsat att slumra sedan började tåget fyllas med morgonpigga pendlare.

Tänkte att jag skulle köpa kaffe på Göteborgs central men det var tydligen flera som tänkt samma sak, så köerna var rätt långa. Kalla mig kinkig men jag vill ju helst inte missa tåget...så kaffet smög sig. Nytt försök i Hallsberg...termoskaffet på tåget känns inte jättelockande.

Mellan Göteborg och Hallsberg åks det IC-tåg från 80-talet...nostalgi. Breda sköna säten, schysst benutrymme men inga bord...om man inte sitter på en sån där plats för fyra ni vet. Jag som tänkt sitta och skriva på min inlämningsuppgift, det är illa nog hur "darrig" handstilen blir om man skriver i ett rullande fordon även med bord. Så sitta och skriva på ett skumpande tåg balanserandes skrivblocket i knät kanske inte riktigt är att rekommendera heller. Jag vill ju helst kunna läsa det jag har skrivit sen. Ytterligare nytt försök i Hallsberg...

Trångt i gången, sitter i restaurangvagnen... Toan är i andra änden av vagnen...vill helst inte vänta till Hallsberg...wish me luck!

Presentation


Teologistudent som drömmer om att jobba som präst i Svenska kyrkan

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards