Alla inlägg under februari 2014

Av Erika - 23 februari 2014 19:01

                    Jag måste säga  att det är med lite av en lättnadens suck jag har klarat mitt första gudstjänstvärds-gig på egen hand och allt gick bra. Kaffet räckte, kakorna mumsades, välkomsthälsningen gick bra, inga brända fingrar när det skulle tändas ljus, inte nått spill vid utdelandet av nattvarden och jag har inte satt igång några larm medan jag har sprungit mellan församlingshemmet och kyrkan. Jag är nöjd och det har varit jättekul. Den lilla lovsjungskören var verkligen en färgklick i mässan, med massor av sång och musik, trummande på trummor, trianglar och annat. De genomförde  också den nog snabbaste processionen jag har sett... hi hi hi! Barn är underbara! 


                     Final i hockey på programmet när jag kom hem från kyrkan... tyvärr så gick det ju inte så bra som man hade hoppas, men heja Sverige vi tog hem ett silver. Kanadensarna var strået vassare idag men för tusan vi tar dem nästa gång! Vi har haft ett fantastiskt OS ändå.


                     Seminarieuppgiften inlämnad, känns skönt nu är det bara att hålla tummar och tår för att den blir godkänd. Nu är det bara hemtentan kvar, och den är ju påbörjad... första frågan klar så nu är det bara två kvar. Till en början blev jag lite skräckslagen när jag såg frågorna... men nu tror jag att det ska gå bra. Sickan har en plan!!


Av Erika - 22 februari 2014 17:16

Gud hör bön och svarar dig. Kanske inte på det sätt du tänkt dig, men han (för mig är Gud en han) svarar.

Av Erika - 19 februari 2014 18:22

                    Är på banan igen efter några dagar med "kompisarna" Feber och Huvudvärk, inga trevliga polare direkt. Men nu har de i alla fall flyttat... yeay! 

                     

                     Första delkursen på tros och livsvetenskapskursen är avklarad och godkänd, och första delen av andra på god väg att avklaras. Det har gått lättare än jag trodde... mina hjärnspöken angående tros - och livs har kommit ut i ljuset och spruckit med en rejäl smäll. Dessutom tycker jag att systematisk teologi är gryyymt roligt. Det här kommer att bli en riktigt rolig termin, mycket roligare än jag trodde.  Fast det kanske jag redan har sagt...?


                     Jag har aldrig tvivlat på min kallelse, men det här med antagningen till Svenska kyrkan kan ju ge lite fjärilar i magen och ge frågor som "vad gör jag om jag inte blir antagen?" och så vidare... så i förra veckan tog jag mig vägarna förbi domkyrkan i Lund, tände ljus för dem som jag vet behöver lite extra stöd just nu och så passade jag på att att ta ett bibelord ur den fina krukan som de har. När jag läste det Bibelord jag fick så kändes det som om Gud tog mig lite i örat och sa skärpning. Där stod det att jag skulle fullfölja den väg som Gud har givit mig... är inte det svar på mina frågor så vet inte jag...


                      


Av Erika - 12 februari 2014 23:50

Det börjar bra...tuggummikaffe. BLÄÄÄÄ! Man ska inte använda samma termos till kaffe som till mynta-te...smaklökarna kommer skrika i ren förskräckelse. Jag vet. Jag fick lära mig det den hårda vägen idag. Tur att E hade vägarna förbi och hade stora kaffetermosen med sig. Räddaren i nöden.

Seminarium i systematisk teologi idag, så intressant och roligt. Det känns som om man börjar få fast mark under fötterna igen. Hittade ett kompendium från grundkursen som handlade om just detta. Skönt med lite övergripande repetering också.

Diakonen E kom på besök till konfirmandgruppen ikväll och pratade med oss om diakoni och mission. Roliga gruppövningar och trevliga samtal. Å så fin present, armbandet är redan en favvo! WWJD...What Would Jesus Do.

Syjunta med Mammsen och B, vi tittade på hockey och käkade tapas. Så mycket handarbetande blev det väl inte den här gången... Får ta igen det nästa gång. =P

Av Erika - 10 februari 2014 21:27

                    .... papper och penna är bra att ha!

                    Jag fegade inte ur... jag  tog tjuren vid hornen och blängde honom stint i ögonen och nu så är min inlämningsuppgift om Immanuel Kants Grundläggning av sedernas metafysik och dess imperativ inskickad. Så nu är det bara att hålla tummarna att det går vägen. Jag vet inte varför, men det gick mycket lättare att skriva ner hela inlämningsuppgiften på vanligt papper först och sedan renskriva det på datorn. När jag försökte skriva direkt på datorn så blev det bara tvärstopp... och en massa raderande.  Anteckningar a la old style kanske är grejen??


                   Om man ska rabbla och nöta in grejer så fastnar det bättre om man gör något med kroppen samtidigt. Jag har rabblat grammatik i helgen och medan jag gjorde det så snyggade jag till i min handarbetskorg. Garn rullades till fina nystan så det stod härliga till... ingen har så fina nystan i sådan fin ordning som jag har i denna stund. Två grytlappar blev det också.  Jag måste säga att jag faktiskt är lite förvånad över hur infon faktiskt fastnade. Lite häftigt... så ska jag lära in nått nu så kommer jag att rulla nystan i ren förtvivlan.... heja heja!

Av Erika - 7 februari 2014 23:01

Jag hade i stort sett hela mitt paper klart, tänkt ut allt så himla bra... när jag sätter mig ner och ska överföra mina tankar till worddokumentet så tar det stopp. Jag skriver ner några meningar som jag snabbt raderar igen, funderar en kort stund och upprepar sedan proceduren. Inget jag lyckas kläcka ur mig låter bra... #detgårbranu

Immanuel Kant var kanske lite mer att bita i än jag först trodde... även om jag visste att det inte skulle bli lätt. Men inte kan jag väl fega ur nu och välja Luther istället...

Av Erika - 6 februari 2014 23:26

Man blir så glad när man kommer hem och det står en bukett tulpaner (vita, rosa och gula) på bordet. Tack Mammsen!

Jag har bestämt mig för att utmana mig själv, istället för att skriva om Luther som seminarieuppgift så ska jag rikta in mig på Immanuel Kant och hans teorier. Det kommer att bli nått att bita i. Tros-och livsvetenskapen är mycket roligare än jag trodde och känns nästan som rena rama semestern, även om det är mycket att göra, så är den inget mot kurserna i höstas.

Sång med bästaste kören i kväll, så roligt...definitivt en av veckans bästa stunder. Idag var det nått vajsing med värmen i församlingshemmet... så man kan säga att det var svalt, riktigt svalt. Hurv! "Dubbelbokning" med fikat idag...vilket ledde till ett överflöd av godsaker till kaffet.

Nu är det nog dags att nanna...somnade på tåget så jag nästan missade att gå av på rätt station.

Av Erika - 4 februari 2014 16:26

Den som restgarn har, kan sticka grytlappar i alla dar...till far...

Presentation


Teologistudent som drömmer om att jobba som präst i Svenska kyrkan

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards