Direktlänk till inlägg 24 mars 2014

Gott och blandat

Av Erika - 24 mars 2014 17:25

                           Hemtentan i religionsfilosofi är inlämnad och en ny del av kursen har startat upp idag. Resten av terminen så kommer det bli massor av religionsantropologi, ur filosofisk, etisk och systematisk synvinkel. Det kommer att bli intressant, redan första kursboken är nått att bita i... behöver kristna en själ? Boken är verkligen en vetenskaplig bok, sådana går det alltid långsammare att läsa speciellt när de är på engelska. Men när föreläsaren gick igenom det vi skulle ha läst till idag så hade jag greppat det mesta även om jag inte hunnit läsa alla sidorna. Det kändes rätt bra.


                            På tal om etik så har det varit upprörda känslor över en tidningsartikel i helgen, det förekommer att präster vägrar att viga samkönade par och det finns präster som anser att homosexualitet går att bota. Herregud, vilket århundrade lever vi i? Jag är ju inte på långa vägar präst än, måste ju igenom en antagning och en vigning först men jag kan säga redan nu att när den dagen kommer så är samkönade par hjärtligt välkomna. Vem är jag att neka någon kärlek? Kärlek är kärlek oavsett om det är mellan man och kvinna eller samkönade. Det är min bestämda åsikt, sen kan andra tycka annorlunda. Man kan inte tvinga någon att viga samkönade, men vi har en skyldighet att hitta någon som vill.

                            Att sedan anse sig kunna bota homosexualitet med förbön och läsning av bibeltexter... då vet jag helt ärligt inte om jag ska skratta eller gråta. Mitt hjärta gråter för dem som utsätts för detta, kyrkan är ämnad att vara en trygg plats för alla människor. En plats där alla skall känna sig välkomna. När det kommer till dem som utsätter andra människor för sånt här fientligt beteende, så är det en klok person som har sagt att den som pekar finger åt andra, då pekar tre fingrar tillbaka på en själv. Behandlar du dina med människor på det här viset? SKÄMS... skäms intensivt och länge!


 I min Svenska kyrkan, så är alla välkomna... dörren kommer/ska alltid att stå öppen och kyrkan är en trygg plats oavsett vem du är.


                            


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erika - 20 maj 2014 19:09

                           För åtta år sedan opererades jag, bara några veckor senare drabbades jag av komplikationer...och dessa har satt spår i kroppen som jag har fått leva med. Visst, jag har sökt hjälp hos vården och fått svaren att jag antingen...

Av Erika - 20 april 2014 20:37

                           Kristus är uppstånden, HALLELUJA!!  Glad Påsk allesammans!                  Det är ju vansinnigt vad tiden har gått fort, jag har haft något att göra hela tiden...helt ärligt skulle det vara skönt med "sommarlov" nu. Al...

Av Erika - 29 mars 2014 09:45

                          Man kan säga att det har varit mer eller mindre full rulle den senaste veckan, men tisdagen tror nog satte rekordet... först seminarium om människans natur i neurovetenskaplig synvinkel med biblisk touch, sen vidare till Lun...

Av Erika - 15 mars 2014 16:32

Vad är det för värld vi lever i egentligen? Det här med reklam har jag funderat på, vad är det för budskap de sänder ut till oss? - vi är inte värda något om vi inte använder Loreal? - alla älskar Mac Donalds? - alla prylar som är ett måste för...

Av Erika - 14 mars 2014 19:40

                    ... tiden går fort när man har roligt, fast just nu är livet inte jättekul. Överfölls av en lymmel till förkylning någon gång under natten till onsdagen. Livet blev med ens mycket jobbigare. Jag kan hantera halsont, hosta, nysning...

Presentation


Teologistudent som drömmer om att jobba som präst i Svenska kyrkan

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards