Alla inlägg under december 2013

Av Erika - 26 december 2013 18:55

Dagen har spenderats i skogen, spatserandes på skogsvägar med hundarna farandes som furier över stock och sten och jag med kameran i näven för att försöka fånga detta på bild...inte helt lätt. Men det blev en hel del fina naturbilder.
Kronan på verket var att få avnjuta kaffe kokat över öppen eld och sedan grilla korv på glöden...mmmm... jag hade nästan glömt bort hur vansinnigt gott det är med korv grillad i skogen. Det är något speciellt med det, det är synd att man inte gör det oftare. Fin utsikt är det vid grillplatsen också. Detta är livskvalitet på hög nivå...

Av Erika - 25 december 2013 14:16

                    God Jul och God fortsättning på Er Allesammans! Jag hoppas att Ni alla har haft en skön jul och att ni har hittat julklappar istället för kol i era julstrumpor och i paketen under granen. Jag är mycket nöjd med julen i år, trevligt att umgås med familjen, god mat ( dålig planering dock att bli mätt redan efter sillen då det finns så mycket annat gott att smaka på också) och även om vi har sagt (samma visa varje år) att vi inte ska ha så mycket julmat i år så dignar border med godsaker, inga julklappar i år sa vi ändå hade vi julklappsutdelning  efter Kalle Anka, fin julmusik, bra filmer på tv som uppmuntrar till samkväm och sist men inte minst midnattsmässa i kyrkan. Jag får köra lite varannan jul nu med midnattsmässa och julotta, vet inte om jag orkar både... det känns nästan inte som om det är någon större idé att sova mellan dem i så fall.  Midnattsmässan var jättefin, hela kyrkan badade i levande ljus, fin musik, fin reflektion av prästen och kollekten gick till Min stora dag, som gör ett mycket nobelt arbete. Vi sjöng några av de sånger vi hade på julkonsterten, varav en på orgelläktaren... inte min favoritplats i kyrkan då jag känner att benen skakar på grund av anfall av svindel...ingen är nog gladare än jag att komma ner på kyrkgolvet igen. I morgon vankas det gospelkonsert i Sofia Albertina kyrka i Landskrona kl. 18, jag är inte med i gospelkören men jag funderar på att åka dit och lyssna. Kom du med!!


                   Veckorna innan jul har var det varit fullt upp och då inte bara med det sedvanliga julstöket utan jag har även börjat jobba lite extra på mitt "sommarställe", känns jättebra att vara tillbaka. =)  Sedan har vi haft julavslutning med julfest med konfirmanderna, jätteroligt med lekar, andakt och julbord, nu dröjer det tills i mitten på januari innan vi träffas igen.

                    Mitt i allt detta så har det varit en hemtenta att skriva, den blev mycket jobbigare än jag trodde även fast det att jag hade förberett mig med att läsa i böckerna och valt ut de kristna samfund jag tänkt att lägga mitt fokus på och sist men inte minst strukturerat upp hur jag ville lägga upp hemtentan. Detta var naturligtvis till stor hjälp utan detta vet jag inte om jag hade klarat av att lämna in den i tid, speciellt när jag upptäckte att jag tolkat sista frågan lite fel så jag fick radera ut nästan 95% av det jag skrivit ( och då var jag nästan klar med den med uppgiften) och skriva om den. Då ville jag bryta ihop och gråta, men det hade jag inte tid till eftersom klockan tickade allt närmare deadline....


                     Det är därför jag har varit så frånvarande här på bloggen, det har varit så mycket annat och mycket skrivande av skolarbete så jag har faktiskt inte haft någon ork eller lust att sätta mig och skriva här också. Men nu unnar jag mig några dagars ledigt innan jag sätter tänderna i slutuppgiften som ska vara inlämnad den 11 januari kl. 10. Jag har samlat information på hög för att kanske i morgon börja skriva lite på uppgiften, jag vill börja i tid för att undvika stress till varje pris. Jag har ju valt ett ämne där jag är lite av en pionjär, ingen har skrivit om detta förut... och det är med lite smått skräckblandad förtjusning som jag tar de första trevande stegen ut på okänd mark... wish me luck!

Mix

Av Erika - 6 december 2013 17:30

                    Det blåser fortfarande kraftigt i stormen Svens fotspår, kanske är det hans yngre kusiner som susar över de skånska åkrarna i ett försök att hinna upp Sven? Inga större skador den här gången... mest takpannor som avlägsnat sig eller bytt plats, en bänk och staket som kastats omkull och så ligger det en massa pinnar och annat runt om på tomten, stormen Simone tog ju det mesta med sig förra gången.

                     Sven gjorde sig påmind även inomhus... den ena väggen i vardagsrummet levde nästan ett eget liv och gungade fram och tillbaka. Adventsljusstakarna hoppade runt på fönsterbrädan och vibrationerna från väggen spred sig från väggen genom golvet  och upp i soffan. Ett tag var jag riktigt orolig att hela väggen skulle ramla in... eller ut. Jag har nog aldrig sett så höga vågor och så många vita gäss på grannens damm heller...själva fontänen såg man inte alls, den "låg ner". Strömmen kom och gick också, mest gick... och var borta länge. Fast strömavbrott kan vara rätt så mysigt också, det blir så underbart tyst... helt tyst, man får tända ljus, och man får umgås utan störningar.


                    Jag brukar köpa någon ny julskiva varje år... det vill säga om jag hittar någon bra. Här om dagen så hittade jag två stycken för 99 kr på en av våra större matvarukedjor. Dessa med riktiga julklassiker, Bing Crosby... Elvis med flera. Det är märkligt hur julmusiken har förändrats genom åren... dessa julklassiker sprudlar av glädje inför årstiden och de är väldigt familjära medan våra modernare varianter är mer romantiska och handlar många gånger om ensamhet och så vidare. Är det så att julsångerna speglar det samhälle vi har idag? Är vi mer ensamma och mer kärlekstörstande med åren? Är det kanske dags att hitta tillbaka till den där glädjen och familjen som fanns förr?


                   Hemtentan är i antågande, och jag har börjat läsa kurslitteraturen igen för att försöka ligga före eller i alla fall i fas med pluggandet. Hemtentan är relativt stor... 12-20 sidor, plus att jag samtidigt ska jobba med mitt individuella arbete.  Julen är runt knuten, men det gäller att inte slappna av för mycket...

Av Erika - 4 december 2013 21:54

                    Nu har det gått några dagar igen... alltså jag måste skärpa mig... 

Nu kommer en uppdatering av de senaste dagarnas händelser...

                   Lördag: en underbart rolig kväll på dansbanan tillsammans med E. Vi dansade, vi sjöng med, vi skrattade och vi gick därifrån lyckligt bubbliga i själen. Det här måste vi göra oftare! Dansstället låg typ mitt ute i ingenstans och vi hittade dit och hem utan större problem. 

                   Söndag: efter att ha "turbosovit" några timmar så var det dags att bege sig till Ottarps kyrka för att sjunga med kören på adventsmässan, sedan vidare till Härslöv för lite gott att äta och lite samkväm innan det var dags för dagens andra gig med kören, adventsmusikgudstjänsten i Härslöv. Denna gång tillsammans med barn - och mellankören också. Mycket trevligt!  Helt slut när jag kom hem.... borde kanske ha sovit middag men jag höll mig sysselsatt med allt möjligt så det blev en sen kväll trots att ögonen hängde som sladdlampor. Rösten var också trött.

                    Måndag: tidig morgon för att hinna med buss och tåg för att hinna till Malmö i tid för studiebesök i Serbisk-ortodoxa kyrkan, Yallatrappan och Västra Skrävlinge församling. En väldigt intressant och givande dag. Den vackra serbisk-ortodoxa kyrkan och intressant att få till sig fakta om kyrkan och dess traditioner från någon som kan det på sina fem fingrar. Yallatrappan som är ett projekt som arbetar för att integrera utrikesfödda kvinnor i arbetslivet och ta vara på deras kompetenser. Härligt! Sist men inte minst en promenad genom Rosengård, som inte alls är så farligt som media vill låta oss tro, till Västra Skrävlinge församling och en presentation av deras arbete i en mångkulturell miljö. Intressant.

                    Tisdag: hemmaplugg och sammanträde i kyrkofullmäktige på kvällen. Nu är alla platserna fördelade och även om POSK är den största nomineringsgruppen men kommer att vara en underdog den här mandatperioden på grund av valtekniskt samarbete de andra nomineringsgrupperna emellan. Det känns tråkigt och att vi sviker våra väljare som tydligt har sagt vilka förändringar man vill ha. Nästa kyrkoval får vi satsa på att få 100% av rösterna.

                     Onsdag... alltså idag... finputsning och insändning av uppgiften som ska vara inlämnad på fredag.  Sedan planering av det individuella arbetet och hemtentan som ska vara inlämnad om ett par veckor... försöker verkligen hålla jämna steg med tempot, vill helst ligga före. Kvällen har bjudit på studiebesök i Sankt Thomas katolska församling i Lund. Det har varit intressant, frågetecken har rätats ut och en och annan aha-upplevelse uppenbarade sig.

                  Det kanske märks att det har varit lite full rulle här de senaste dagarna, men jag klagar inte det har varit mycket trevliga och roliga dagar. Det är bara att hoppas att det fortsätter på det här sättet. Nu ska jag lägga mig på soffan och läsa lite i boken vi ska läsa till bokcirkeln jag är med i. 

Presentation


Teologistudent som drömmer om att jobba som präst i Svenska kyrkan

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards