Alla inlägg under oktober 2013

Av Erika - 31 oktober 2013 22:41

Den storslagna slutspurten jag hade planerat kom av sig lite då jag började dagen med att försova mig. Lite lätt panik infann sig i just det ögonblicket då jag insåg faktum att jag förlorat någon timme dyrbar tid.
Men jag har jobbat på rätt bra ändå tycker jag, i skrivande stund har jag endast slutsatsen och fotnoterna kvar. Det tar jag i morgon, för just nu stirrar jag bara på skärmen och skrivkrampen har mig i ett fast grepp. Tyvärr så uppenbaras inga mirakel hur mycket jag än stirrar på datorns skärm...
Det får bli ett nytt försök till slutspurt i morgon, upp tidigt och ladda första maskinen med tvätt, kicka igång datorn och perkulatorn och sedan är det bara att sätta igång. Gå ut hårt och sedan bara öka. Innan 12:00 ska uppgiften vara inlämnad! Det är målet!

Jag har fått resultaten från de tre sista seminariernas inlämningsuppgifter och 1 VG, 1 G+ ( plusset syns inte i betyget, men jag vet att det finns där) och ett G. Det får jag väl ändå vara nöjd med och det känns som om det är ett gott tecken inför resultatet på Slutuppgiften. Bara att hålla tummarna!

Nej, nu får jag väl gå och sova så det inte blir ytterligare försovning och förskjutning av planeringen, jag vill ju helst ha min långhelg!

Av Erika - 30 oktober 2013 20:24

Nu har jag gjort slut på pengar igen... Jysk fick besök idag då jag införskaffade en ny tvättkorg och nya badrumsmattor. Behövde en ny tvättkorg som går att stänga då ena vovven har dille på att stjäla strumpor som ligger obevakade, sen var det rea på badrumsmattorna...The rest is history.

Mat är bra att ha hemma har jag hört, så Coop fick också besök. Här har man verkligen pyntat för Halloween, någon som vågar sig på att gissa vikten på pumpan på bilden nedan?

Hundarna har fått släppa loss på Säbyrundan och på den hemmasnickrade hinderbanan som vi har på baksidan av huset. Framsidans gräsmatta innehåller fortfarande en del glassplitter...

Måste lämna in datorn på reparation, det är nått glapp så att den inte går att ladda längre, bara att hoppas att det går på garantin och att det går att laga. Annars blir jag liiiite ledsen faktiskt. Slutuppgiften i kursen får jag skriva på brorsans dator så länge... Tur att man har snälla syskon!

Av Erika - 29 oktober 2013 22:21

Flera timmar tog det att plocka upp det värsta glaskrosset, nu ska vi få låna en glasmagnet för att få upp alla glasflisor som ligger spridda överallt. Helt galet mycket krossat glas!! Man skulle kunna tro att växthuset var lika stort som Turning torso! Stackars voffarna, de har ju just nu begränsat utrymme att röra sig på. Glassplitter i tassarna vill vi inte ha!

Resterna av paviljongen har också hamnat i containern, förutom en bit som fortfarande sitter fast i ett av äppelträden... som tur är så står alla våra träd med rötterna djupt i jorden.

Nedan så är det före och efter städningen av växthuset...

Av Erika - 29 oktober 2013 10:37

Idag är det dagen efter kvällen före och baksmällan efter stormen...eller orkanen Simone eller St Jude som han heter på de brittiska öarna börjar så sakteliga uppdagas.
- taket på garaget har förflyttat sig och det är hål, som om någon kastat sten.
- den stormsäkrade paviljongen slet sig nästan, vi hann få tag på den innan den lyckades rymma till typ Bornholm tack och lov. Men för att tämja den vilda, galna rodeopaviljongen fick vi lov att ta fram saxen. Paviljongen är nu död och svårt skadad.
- av växthuset är det bara smulor kvar. Inte bara av dess rutor utan även stommen är förvriden till oigenkännlighet.

Även inomhus har man märkt av Simones framfart... Golv, väggar och tak har vibrerat, vindarnas vilda framfart har varit i det närmast öronbedövande. När vi var ute och försökte tämja paviljongen, stod vi och skrek till varandra för full hals även på bara ett par meters avstånd och man kunde se att munnen rörde sig, men inte ett ljud hördes förutom vindens dån! Allt möjligt bråte flög genom luften så det blev för farligt att vistas utomhus...

Nu väntar städning av trädgård och en container är på väg hem till oss.

Bilder nedan visar på trädgårdens förödelse.

Av Erika - 26 oktober 2013 10:12

Morgondagens tema i kyrkan är samhällsansvar, alla behöver inte göra mycket men om alla gör något så kommer vi att nå långt. Vi måste vara rädda om våra medmänniskor och vår värld.

Jag gillar kaffe, gott kaffe. Därför har jag blivit stammis hos Barista. Kaffet smakar gott, är fair trade som är gott för världen och muggarna är gjorda av naturvänliga material. Plus varje fika = en skolmåltid för barn i Etiopien. Kaffet gör gott på många olika sätt...

Har du chansen, bli stammis på Barista du också och låt oss fika oss till en bättre värld! <3

Av Erika - 25 oktober 2013 20:15

Igår torsdag var det Ängelholm som fick besök av två kaffesugna och pluggande studenter. Det är rätt fantastiskt hur förberedda vi ändå lyckades vara inför diskussionen av dagens ämne när vi har haft så pass lite tid på oss att läsa in oss på ämnet. Denna vecka är det ju två uppgifter som ska lämnas in, alltid lika stressigt när det händer.

Vi har inte bara druckit kaffe och läst/diskuterat om kristendomen på södra (egentligen östra) halvklotet. Vi har även upptäckt Ängelholm, strosat runt bland gator och torg och insupit atmosfären. Härligt väder var det också, även om det blåste en del.

Självklart så fick Ängelholms kyrka ett besök, vi hade tur den här gången, den var öppen för besök. :)
Bilder från kyrkan finns nedan!

Av Erika - 22 oktober 2013 08:22

Pluggdagar med E är alltid lika roliga! Inte nog med att vi oftast får väldigt mycket gjort, vi får besöka Skånes städer och byar, dricka gott kaffe och samtidigt vandra på "kyrksafari". Det hinns med att prata om både det ena och det andra också.

Igår var det Malmö som fick besök, och man ska inte lämna mig ensam på stationen under några längre stunder...igår hann jag med att ladda busskortet, slinka in på bokhandeln och göra slut på pengar och delta i marknadsundersökning. Puh!

Det finns en hel del kyrkor i Malmö, men igår var det Sankt Petri som fick besök. Bilder finns nedan...

Av Erika - 20 oktober 2013 17:03

                    Idag så tänker jag prova nått nytt... jag blev sugen på lasagne och jag har flera zuccinis hemma. Jag ska försöka mig på att göra lasagne med "zucciniplattor" istället för lasagneplattor, ska bli spännande och se hur det blir. Förhoppningsvis blir det riktigt gott så man våga göra lasagnen fler gånger. Ska bli spännande... den ser god ut just nu i alla fall. Den ska hivas in i ugnen så snart den är varm nog.


                    Helgen hade jag tänkt spendera med att läsa de texter som ska läsas inför veckans två seminarium. Tusen tack C, för att jag fick texterna på PDF... på svenska! Nu är det bara en text kvar att försöka få tag på. Länken som fanns på kurshemsidan funkar inte och sånt gör en ju jätteglad eller hur? NOPE! Så nu har jag fått maila läraren och fråga hur man ska bära sig åt för att komma åt texten. Ska bli spännande att se vad svaret blir.

                    Det är rätt intressant hur många papper det måste skrivas ut i detta så papperslösa samhälle, speciellt när man pluggar, det är både det ena och det andra som ska skrivas ut. Okej, jag kanske skriver ut mer än andra för jag har svårt att sätta mig och läsa texter på datorn, tycker det är jättejobbigt så jag har hellre en bibba med papper i näven.  Idag har jag fått lära mig något nytt... man ska ALDRIG be min skrivare att skriva ut mer än 18 papper per utskriftstillfälle, gör man det så blir det liv i luckan! Min skrivare låter illa redan innan... men då jäklar låter den tio gånger värre plus att den försöker "suga in" pappren igen för att nästan äta upp dem innan pappren spottas ut igen. HU!    


                      Tur att tvättmaskinen var snäll och inte moppsade sig idag...

Presentation


Teologistudent som drömmer om att jobba som präst i Svenska kyrkan

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards